Versprekingen

De jorm op het sepje

Papa, Fleur en Jasper gaan in de tuin werken. Er moet veel gebeuren. Papa zegt dat de tuin winterklaar moet zijn. Dat betekent, zo legt papa uit, dat alle dode bladeren van de bomen moeten worden opgeruimd, de oude groenteplanten uit de tuin moeten worden gehaald en alle plantjes netjes gesnoeid en sommige beschermd de kou in gaan.

Enthousiast worden alle attributen zoals de schep, de bezems, de blik en veger, de snoeischaar, de hark, de schoffel en de grasmaaier uit de stal gehaald. Laarzen en oude kleding is aangetrokken en zowel papa als Jasper en Fleur zijn er klaar voor. Er wordt druk geharkt en zo nu en dan benoemt papa wat ze doen. Dan zegt hij dingen als: ‘wauw Jasper, wat kun je al goed harken’ of ‘goed zo Fleur, alle bladeren moeten in de GFT’.

Fleur houdt niet zo van beestjes, net als mama, en roept dan ook iieiiiieieie en bah bij elk beestje dat er voorbij kruipt of vliegt. Jasper is er niet zo bang van. Integendeel, als echte kerel, durf je echt wel een worm met je handen te pakken. Trots als een pauw rent hij dan ook met modderlaarzen mama’s pas gepoetste woonkamer in om zijn gevonden schat te tonen. ‘MAMA, MAMA, KIJHIJK… een jorm op het sepje’ waarop mama antwoord: ‘oh bah lieverd, heb jij een worm gevonden en hem op je schepje gelegd?’ Na even bewonderen ziet mama haar hele woonkamer vol met modder liggen en moet Jasper weer naar buiten. De worm valt op de buitenmat en deskundig raapt Jasper hem met twee vingers op om hem weer op het schepje te leggen. Hij gaat de worm een mooi plekje in de tuin geven, maar eerst wel nog even voelen aan de worm en kijken hoe hij kronkelt als je hem aanraakt!

Samen met je kind op ontdekking! Dat is niet alleen gezellig en leuk en gezond voor je kind, maar je stimuleert hiermee ook nog eens zijn ontwikkeling. Door bijvoorbeeld te benoemen en uit te leggen wat je doet of ziet, stimuleer je de taalontwikkeling. Maar ook het besef van natuur en jou plek daarin en de begrippen groot en klein, oud, dood, vies, nat en droog etc (dus taalbegrip).
Wil je de taalontwikkeling nog meer stimuleren, maak dan foto’s en bekijk ze later samen. Laat je kind vertellen wat hij ziet of doet op de foto. Ook een tekening maken of een schilderij van het avontuur of een knutselwerkje met gevonden natuurspullen kunnen de ontwikkeling van je kind stimuleren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − vijf =